شکستگی ریشه دندان - dr - dentist - doctor -sharaeh mousavi zahed - دکتر شراره موسوی زاهد
شکستگی ریشه دندان
می 21, 2020
زنده سازی مجدّد بافتی
ژوئن 18, 2020

درد و عصب کشی

آیا عمل عصب کشی دندان دردناک است؟

با وجود تکنولوژی مدرن و مواد بی حسی جدید، RCT دیگر دردناک نیست و جلسه عصب کشی دندان یا روت کانال از نظر احتمال ناراحتی که حین کار ممکن است ایجاد کند، تفاوتی با درمان های ترمیمی ندارد ولی متأسفانه شهرت بدی پیدا کرده است.
به علاوه، یک متخصص عصب کشی یا درمان ریشه دندان (اندودنتیست)،مهارت و دانش کافی را در مورد کنترل درد دارد.
در هیچ یک از مراحل عصب کشی دندان نیازی به تحمل درد دندان نمی باشد.

آیا درد دندان بلافاصله بعد از عصب کشی از بین می‌رود؟

بعد از انجام عصب کشی، درد دندان به مقدار بسیار زیادی کاهش می یابد.

درد کم تا متوسط بعد از درمان عصب کشی (روت کانال) نرمال است؛چون در فرآیند روت کانال مقدارى التهاب در بافت هاى اطراف دندان ایجاد مى شود.این درد با استفاده از استامینوفن (Tylenol) و ایبوپروفن ( Advil) کاهش پیدا مى کند.

در صورتیکه درد شدت زیادى داشت و با استفاده از مسکن هاى معمول بهبود پیدا نکرد،حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درد شدید بعد از عصب کشى به دلیل باقى ماندن باکترى ها در ناحیه و حذف نشدن کامل آنها ایجاد مى شود.در نتیجه نیاز به مداخله مجدد درمانى وجود دارد.

درد عصب کشی تا چه مدت ادامه دارد؟

درد دندان در حین جویدن ممکن است تا چند روز ادامه پیدا کند. ولی به طور کامل به مرور زمان از بین می رود.

گاهى باز بودن طولانى مدت دهان حین درمان،باعث ایجاد درد در ناحیه فکى مى شود.

البته امکان دارد هیچ دردی بعد از عصب کشی دندان وجود نداشته باشد.

در برخی موارد درد دندان عصب کشی بعد از چند روز و نهایتا یک هفته پایان می‌یابد.

اما اگر درد دندان عصب کشی شده بعد از یک ماه یا چند ماه ادامه داشت، حتماً به متخصص دندانپزشک یا متخصص اندو (عصب کشی) مراجعه کنید.

دلایل درد بعد از عصب کشی دندان چیست؟

یک علت درد بعد از درمان عصب کشى، شرایط دندان قبل از شروع به کار است. بسته به اینکه قبل از درمان دندان عفونی و ملتهب بوده یا نه و یا درد شدید قبل از شروع به کار داشته یا نه، روى میزان درد بعد از کار تاثیر مى گذارد.

به دلیل طبیعی بودن احتمال بروز درد پس از درمان ریشه، جهت پیشگیری یا کاهش درد، مصرف مسکن های ضدالتهابی غیرکورتونی (ایبوبروفن، ژلوفن و از این قبیل) و یا استامینوفن نیم ساعت قبل از شروع درمان ریشه یا بلافاصله پس از این درمان و تداوم آن به مدت ۲۴ ساعت بعد از درمان، به میزان زیادی موثر است.

همچنین باقى ماندن مقدار قابل توجهى از باکترى ها بعد از کار و تمیز و پاکسازى نشدن کامل کانال دندان مى تواند باعث درد شدید بعد از عصب کشى شود.

علاوه بر این احتمال آبسه دندان بعد از درمان عصب کشی وجود دارد که این نیز به مقدار زیادی بستگی به شرایط دندان قبل از شروع عصب کشی دندان دارد. در این صورت حتما سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
با تجویز آنتی بیوتیک های مناسب و برطرف کردن علت، مشکل برطرف خواهد شد.

درمان خانگی درد بعد از عصب کشی دندان

بروفن و ژلوفن و استامینوفن بهترین مسکن ها برای تسکین درد بعد از عصب کشی استفاده می شود. درد عصب کشی معمولا با این نوع مسکن ها و یا استامینوفن کدئین به خوبی کنترل می شود.فقط باید به خاطر داشته باشید که این مُسکِن ها را دقیقاً به صورتی که برای شما تجویز شده، بعد از انجام عصب کشی مصرف کنید.

درمان درد شدید بعد از عصب کشی دندان

خیلی وقت ها برای دردهای شدید بعد از عصب کشی، تزریق دگزامتازون، تجویز می شود.

دگزامتازون نوعی کورتون است و خاصیت ضد التهابی و سرکوب کننده سیستم ایمنی دارد.

کورتون ها معروف به ” آب روی آتش” هستند. البته بعد از تزریق کورتون درد به سرعت از بین خواهد رفت ولی کورتون دارویی است که اثرات جانبی فراوانی دارد و برآیند منفعت به زیانی که در بدن ایجاد می کند بیشتر به سمت آسیب به بدن می باشد.

لذا تزریق داخل عضلانی دگزامتازون برای از بین بردن درد شدید بعد از عصب کشی توصیه نمی شود معمولاً ۴۸-۲۴ ساعت بعد از تزریق دگزامتازون درد باز می گردد.

پس بهترین کار جهت برطرف کردن درد شدید بعد از روت کانال مراجعه به دندانپزشک جهت بررسی علت درد، مداخله درمانی مجدد توسط دندانپزشک، استفاده از مسکن های قوی تر و در صورت بروز آبسه یا تورم داخل و یا خارج دهانی، تجویز آنتی بیوتیک های مناسب می باشد.

دستورات بعد از عصب کشی دندان

-بعد از عصب کشی دندان، بهتر است تا برطرف شدن بی حسی چیزی نخورید چون احتمال اینکه گونه یا زبان خود را گاز بگیرید، هست.

-تا یک ساعت بیمار نباید اقدام به خوردن چیزی که نیاز به جویدن دارد نماید.

-نوشیدن مایعات بعد از درمان روت کانال بلامانع است.

-بعد از عصب کشی (درمان ریشه) توسط متخصص اندو، دندان برای چند روز حساس می باشد. ولی این ناراحتی به راحتی با استفاده از مسکن ها یا ضدالتهاب ها قابل کنترل است. (مثل ایبوبروفن)

-تا انجام ترمیم کامل دندان بعد از عمل عصب کشی دندان،از خوردن غذاهای سفت (مثل ته دیگ) اجتناب کنید.

-بعد از عصب کشی دندان،حتما دندان خود را به صورت معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. شاید به دلیل وجود پانسمان امکان نخ دندان کشیدن، وجود نداشته باشد.

-اگر دندان پانسمان موقت دارد، این طبیعی است که تا جلسه انجام ترمیم دائم، مقداری از پانسمان از بین برود.

فقط در صورتی با اندودنتیست خود تماس بگیرید که کل پانسمان خارج شده باشد.

اگر هر کدام از موارد زیر را احساس کردید، سریعا با متخصص عصب کشی یا اندودنتیست خود تماس بگیرید:

تورم قابل مشاهده داخل یا خارج دهان

بازگشت علایم اولیه قبل از درمان

بلندی دندان یا پانسمان بعد از عصب کشی

واکنش آلرژی به داروها یا خارش

عدم کنترل درد بعد از کار با مسکن های معمول

روت کانال تراپی مرحله اول برای حفظ دندان شما می باشد.
بعد از پایان RCT نیاز به یک جلسه وقت با دندانپزشک خود جهت انجام ترمیم دایم دارید.بهتر است تاج دندان یک هفته تا ۱۰ روز بعد از عصب کشی (RCT) دندان پر شود.
دندانی که به طور ایده آل درمان ریشه شده باشد و ترمیم مناسبی هم روی آن قرار گیرد،به اندازه دندانهای سالم شما عمر خواهد داشت.

بعد از ترمیم دندان باید بهداشت مناسب دهان شامل نخ دندان و مسواک زدن رعایت شود؛ چون احتمال پوسیدگی دندان مجدد در دندان روت کانال شده به اندازه دندان های سالم وجود دارد.